Soundtrack (Film)
Black Panther


2.7
average

Review

by Rowan5215 STAFF
February 19th, 2018 | 151 replies


Release Date: 2018 | Tracklist

Review Summary: give me a run for my money

Maybe Black Panther: The Album was an optimistic title. There are no moments on Top Dawg Entertainment's soundtrack that earn the distinction: the music doesn't flow, segue or really make much of an impression, other than a series of passable cuts for a passable movie. Black Panther: The B-Sides would've been fairer.

Still, some points go to Lamar for effort. Where good kid, m.A.A.d city was held together by a watertight narrative flow, To Pimp a Butterfly by its lofty poetic ambitions and DAMN. by, uh, religion or something, Black Panther is the first time Kendrick's really made his voice the lynchpin of the whole affair. He shows up on pretty much every song, contributing a quick hook here and blending into the beat there, only occasionally stretching his vocal cords to rap a full verse. It almost works, except that both vocals and songs are just kinda there. He drops some semi-interested rhymes over truly listless production on big and bland singles "All the Stars" and "Pray for Me", while the collaboration with Travis Scott is rushed for release at best and straight up lazy at worst. "King's Dead" fares a little better with an electric Jay Rock verse and Future's... moment, but that's the exception to the rule: Zacari doesn't work half as well over thumping bass production as he did gliding over the pristine glimmer of "LOVE.", and the otherwise thrilling "Paramedic!" shoots itself in the foot with a painfully abrupt ending.

The music on this soundtrack was written for a theoretical movie, one where the high-octane action and political intrigue of Civil War found a tradeoff with genuine cultural representation. Black Panther is not that movie, and as a result The Album feels unmoored from its parent project, an overblown and often ham-fisted affair where subtle ideas of the responsibilities and cyclical failures of family are trampled by armoured rhino attacks and Martin Freeman blowing some shit up. No matter how coldly Vince Staples rides the beat on "Opps" or how beautifully Anderson .Paak and James Blake battle for a halfway point between summer and winter on "Bloody Waters", nothing coheres and nothing fits. This is an album of songs for a big idea before it was shrunken down and packed into the blockbuster money machine, and its well-intentioned attempt at bringing legitimacy to Marvel leaves Lamar and co. alone on a podium, broadcasting their passions through a megaphone to kids who just came to see superheroes do some backflips.



Recent reviews by this author
Coheed and Cambria The Unheavenly CreaturesLupe Fiasco DROGAS Wave
Brockhampton IridescenceBig Red Machine Big Red Machine
Foxing Nearer My GodMeg Myers Take Me To The Disco
user ratings (142)
Chart.
3.2
good

Comments:Add a Comment 
Frippertronics
Staff Reviewer
February 19th 2018


17897 Comments


so, a cash-in, you say?

Digging: Townes Van Zandt - Delta Momma Blues

BeyondCosby
February 19th 2018


2220 Comments


Glad someone else felt this way about the album. There was no inspiration whatsoever.

Rowan5215
Staff Reviewer
February 19th 2018


40661 Comments

Album Rating: 2.7

was goin for that theme ye Fripp



glad you noticed

Digging: St. Vincent - MassEducation

Frippertronics
Staff Reviewer
February 19th 2018


17897 Comments


Thinking about Black Panther makes me a bit more interested in going back to Blade and seeing how it holds up, to be honest.

BlackwaterPork
February 19th 2018


4252 Comments

Album Rating: 3.0

Opps is such a tune

Digging: mewithoutYou - [Untitled]

Kalopsia
February 19th 2018


2906 Comments


trailers make this movie look like standard, passable Disney/Marvel schlock. no interest in wasting my money at the theaters on this one - hello redbox in 6 months.

rockandmetaljunkie
February 19th 2018


7406 Comments


film was average as well

Rowan5215
Staff Reviewer
February 19th 2018


40661 Comments

Album Rating: 2.7

yea Wallace from The Wire was the only standout in it



absolute waste of Daniel Kaluuya, what a shame

Conmaniac
Contributing Reviewer
February 19th 2018


23716 Comments

Album Rating: 3.5

hmmm I havent jammed in full but yeah I kinda think this is 3-range. there's like 4-5 really great tracks but the rest don't make too much of an impression

Gyromania
February 19th 2018


25902 Comments


Just passable? Must be current moty

Toad
February 19th 2018


1982 Comments

Album Rating: 3.0

Opps and Bloody Waters are sooo tasty

i also like all the stars tbh, great pop tune

movie is very good though. very ambitious, imaginative even if a bit unwieldy and unbalanced at points

MrSirLordGentleman
February 19th 2018


11885 Comments

Album Rating: 3.0

"Must be current moty"



lol. It is just like any other marvel movie

rabidfish
February 19th 2018


4093 Comments

Album Rating: 2.0

this is so bland and uninteresting... Nowhere near a good sountrack.

What i want to know is if this whole album shows up in the movie or it's just a couple of snippets here and there?



not planing to watch the movie in the near future so i wanna know how much of a standard, complete 'soundtrack' this thing actually is.

Digging: Pussy Galore - Exile on Main Street

nolerthebowler
February 19th 2018


2489 Comments

Album Rating: 3.5

Man I actually found this compilation flowed super well, at least when comparing it to other huge group efforts and not comparing it to Kenny's other albums. There's not an argument in the world for this not being sold out, but I'm not sure if that's a bad thing at all. I mean it's an album made in association with Hollywood so like no shit haha. Idk I really like how this album takes like elements of black culture and makes it universally cool. Like I feel like both the album and movie are gonna go really far in actually mending white black relations. In comparison the movie "Get Out" just created a bigger rift between the two cultures.



I see this album as a collaboration between The Man and a culture that has been criminally ignored in Hollywood, and they just make it fun and accessible to everyone.



thx for reviewing this tho

rabidfish
February 19th 2018


4093 Comments

Album Rating: 2.0

yea yea, it's all nice and all...



But it still kinda sucks, tho.

nolerthebowler
February 19th 2018


2489 Comments

Album Rating: 3.5

X, All the Stars, Opps, I am and seasons are all really really well made songs

other than that pretty much everything bangs and still has great production. maybe some throwaway lines but it still sounds good



btw hardly any of this shows up in the movie. opps was used surpsingly

Toad
February 19th 2018


1982 Comments

Album Rating: 3.0

and even opps only showed up in a sparse, orchestra-melded state

i think the reason the movie is going to translate so well is because it was centered around conflicting political approaches to race issues rather than the conflict between one race and another. still quite a few people out there who seem to be looking for excuses to hate the movie anyway though

TheMrAlexK
February 19th 2018


10392 Comments

Album Rating: 3.0

Pretty much got what I expected here... review sums it up well

Storm In A Teacup
February 19th 2018


24063 Comments

Album Rating: 4.0

liars

DikkoZinner
February 19th 2018


5311 Comments


this flick better than Dr Strange?



You have to be logged in to post a comment. Login | Create a Profile





STAFF & CONTRIBUTORS // SITE FORUM // CONTACT US

Bands: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z


Site Copyright 2005-2017 Sputnikmusic.com
All Album Reviews Displayed With Permission of Authors | Terms of Use | Privacy Policy