Mastodon Goes Round The Sun
2014-04-04 by AaronBatt | 106 Comments

In an interview with Paste Magazine, Mastodon bassist/vocalist Troy Sanders seems to have
revealed the title of the band's new album: Once More Round The Sun.

Sanders discussed the idea behind the album title, which he says was there even before
Mastodon recorded the title track. He also confirms that a song titled 'Diamonds In The
Witch House' will feature longtime collaborator Scott Kelly of Neurosis, and also seems to
really like a song called 'Ember City'.

It remains to be seen whether the band will stick with the album title, but the three tracks
discussed in the interview join a list of confirmed songs including 'Tread Lightly', 'High
Road', 'Scent Of Bitter Almonds', 'Buzzard's Guts' and 'Aunt Lisa'.

There is not yet a release date for Once More Round The Sun. Graphic artist Skinner
is currently designing the cover artwork.

You can read the full interview here:
http://www.pastemagazine.com/articles/2014/04/mastodons-troy-sanders-talks-new-album-once-more-r.html

Twitter

Band Page: Mastodon

Comments:Add a Comment 
Tremz
April 4th 2014

443 Comments


Album title is wtf but damn, Scott Kelly!!!

SGGreenman
April 4th 2014

830 Comments


Lol that album name

BloodSweatandBeers
April 4th 2014

1005 Comments


they shud get sent into the sun

zxlkho
April 4th 2014

3460 Comments


Track names are classic Mastodon.

NeroCorleone80
April 4th 2014

28691 Comments


Scent of Bitter Almonds

Digging: Howlin Wolf - Howlin' Wolf/Moanin' in the Moonlight

AngelofDeath
Staff Reviewer
April 4th 2014

16134 Comments


Would be cool if this album is better than The Hunter.

AaronBatt
April 4th 2014

113 Comments


Not sure whether this is truly the album title or if Troy is fucking with us.

Tremz
April 4th 2014

443 Comments


@Angel we'll soon see when a track drops

AaronBatt
April 4th 2014

113 Comments


@Tremz Bill Kelliher was talking a while back about how much he loved the song "High Road" and was hinting that it would be the first single. So I'd expect it within a month or two if they're going to release the album in the summer.

fromtheinside
April 4th 2014

17937 Comments


lmao at those titles

scent of bitter almonds what?

Digging: Coroner - No More Color

Emyay
April 4th 2014

5939 Comments


saw this yesterday

Scoot
April 4th 2014

17716 Comments


they have worse titles with every album

Emyay
April 4th 2014

5939 Comments


idk crack the skye is an awesome title when you take everything into account

Drummerboy123
April 4th 2014

2330 Comments


'they have worse titles with every album'

I always thought their album titles were awesome. Not feelin this one tho. Would prefer 'Around the Sun' or somethin.

Digging: Kimbra - The Golden Echo

conesmoke
April 4th 2014

5196 Comments


"Scent of bitter almonds" we'll that's definitely a genesis lyric.

hiyabootchie
April 4th 2014

342 Comments


It's going to rule but will be hated on Sputnik.

Digging: James Holden - DJ-Kicks

ASnideReturns
April 4th 2014

3760 Comments


"Tread Lightly"

Gonna go play a melee game as Night Elves in Warcraft III now.

Digging: The Relapse Symphony - Shadows

pedro70512
April 4th 2014

2530 Comments


"Scent of bitter almonds" is from the opening line of Love in the Time of Cholera by Gabriel García Márquez. Could be pretty heavy stuff.

DominionMM1
April 4th 2014

9729 Comments


gonna suck hard

Digging: Townes Van Zandt - In The Beginning

Insurrection
Contributing Reviewer
April 4th 2014

20749 Comments


scott kelly will be the only reason i listen to this

InbredJed
April 4th 2014

5786 Comments


They should be sent into the sun [2]

Emyay
April 4th 2014

5939 Comments


he'll only be on one song ins so why listen to the whole thing when you can just check the one track?
wouldn't want to have to sit through a whole album by these guys, right? nvm might as well listen to
it all so you can trash it in threads in the future. only listen once though, don't want it to grow
and then all of the sudden you like it and can't shit on it anymore

but wait, looks like most everyone agrees that it will suck so theres absolutely 0 chance of it being
any good at all so no worries

jmh886
April 4th 2014

809 Comments


Mastodon is the shit.

climactic
April 4th 2014

18638 Comments


scott kelly is always good news

MeatSalad
April 4th 2014

14429 Comments


Shit song titles jesus fucking christ, even worse than the hunter

Digging: Mr. Bungle - California

Emyay
April 4th 2014

5939 Comments


and people say they're trying to be mainstream

MoosechriS
April 4th 2014

4933 Comments


pretty excited for this, been into these dudes since remission

CrimsonLies
April 4th 2014

2018 Comments


Sweet will check this out cause Scott Kelly

Emyay
April 4th 2014

5939 Comments


will check this out bc the hunter ruled and this will be similar. don't really care about scott kelly although i'm sure he will provide a sweet verse or chorus

Flugmorph
April 4th 2014

346 Comments


im looking forward to this. >Scott fuckin Kelly

Emyay
April 4th 2014

5939 Comments


being pumped about this bc of scott kelly is like being pumped about 20/20 experience bc jay z provides a verse

EvoHavok
April 4th 2014

1353 Comments


Buzzard's Guts loool

Judio!
Contributing Reviewer
April 4th 2014

5269 Comments


As long as it's better than The Hunter, I'll be happy

Digging: Jimmy Eat World - Clarity

decoyoctopus
April 4th 2014

103 Comments


Gonna laugh at everyone on this board when new mastodon drops and its a 4.5.

DominionMM1
April 4th 2014

9729 Comments


laughing right now at everyone on this board who thinks new mastodon will be more than a 2.5

CrazyFool84
April 4th 2014

1080 Comments


The comment before this retarded one, not this (edit) ^. Sputnik's lack of faith and constantly rotating fanboyism has me shaking my head lately.

CrazyFool84
April 4th 2014

1080 Comments


If the album doesn't please it's fans, you're gonna laugh? Jesus dude, get a life.

DominionMM1
April 4th 2014

9729 Comments


wow

Insurrection
Contributing Reviewer
April 4th 2014

20749 Comments


being pumped about this bc of scott kelly is like being pumped about 20/20 experience bc jay z provides a verse


while i agree with your logic here, comparing a scott kelly guest appearance to a jay-z verse is a crime against humanity

bro

Emyay
April 4th 2014

5939 Comments


yeah that jay z verse is awful and i honestly have never been a big fan but he gets a lot of love for
his old stuff

Insurrection
Contributing Reviewer
April 4th 2014

20749 Comments


yea he was good once upon a time

scott kelly has always been a god tho

Emyay
April 4th 2014

5939 Comments


not big on neurosis but the dude's voice is amazing

InbredJed
April 4th 2014

5786 Comments


"lol at them going mainstream"

As soon as you sell ringtones, you've gone mainstream.

Emyay
April 4th 2014

5939 Comments


i don't really see the point of buying ringtones when you can just make your own. its fuckin easy. i actually have a couple mastodon ringtones i made

InbredJed
April 4th 2014

5786 Comments


"not big on neurosis"

Hence your love of The Hunter

InbredJed
April 4th 2014

5786 Comments


You're missing the point brah

Emyay
April 4th 2014

5939 Comments


yes theres probably a correlation, but mostly neurosis just bore me

OwMySnauze
April 4th 2014

936 Comments


Haven't we all gone around the sun?

Digging: Secret Band - S/T

Emyay
April 4th 2014

5939 Comments


also, http://www.starpulse.com/Music/Neurosis/Ringtones/

tacos N stuff
April 4th 2014

351 Comments


pretty pumped, hunter was solid

And emyay speaks the truth, neurosis can be pretty boring at times

climactic
April 4th 2014

18638 Comments


Shit song titles jesus fucking christ, even worse than the hunter


lol nothing can ever be dumber than octopus has no friends

LordePots
April 4th 2014

6526 Comments


pretty pumped, hunter was solid

neurosis can be pretty boring at times


u are the worst kind of frittata faced nut slurper

Underflow
April 4th 2014

2537 Comments


The Bitter Scent of Aunt Lisa

tacos N stuff
April 4th 2014

351 Comments


lol i forgot negative opinions of neurosis are a sin around here

whoops

Drummerboy123
April 4th 2014

2330 Comments


Why the hell does everyone hate this band all of a sudden? Their averages are amazing yet most people here seem to hate
them......

Band owns as well as Neurosis.

PostMesmeric
April 4th 2014

348 Comments


Those sure are prog song titles.

climactic
April 4th 2014

18638 Comments


if you think neurosis gets boring u are missing the point congrats

tacos N stuff
April 4th 2014

351 Comments


"Their averages are amazing yet most people here seem to hate them......"

*cough* BTBAM *cough*

Tremz
April 4th 2014

443 Comments


don't have high hopes for this but want it to be good :/

LordePots
April 4th 2014

6526 Comments



lol i forgot negative opinions of neurosis are a sin around here


no, i dont care about neurosis much tbh at all. but the fact that you followed up saying the hunter was a good album with neurosis bashing really showcases how irrelevant your taste is

Why the hell does everyone hate this bad all of a sudden? Their averages are amazing yet most people here seem to hate them......


all the sudden lol? been a long time coming. the band hasn't done anything worth talking about since leviathan. Blood Mountain was one of the worst fusion.bullshit-metal albums ever made, crack the skye was a step back in the right direction that was ruined by being horribly over-produced and its preposterous conceptualization, and the hunter is just a garbage stoner-pop collection of radio singles pretty much

chemicalmarriage
April 4th 2014

1912 Comments


Sounds like it will be a cool listen. Stoked.

conesmoke
April 4th 2014

5196 Comments


Ok, not a genesis lyric then lol. I agree with your opinions mostly potatoprawn, blood mountain has some awesome tracks tho, and cts rules even with the overproduction

Sniff
April 4th 2014

1111 Comments


Scott Kelly = boring

conesmoke
April 4th 2014

5196 Comments


Fuck yourself sniff

DominionMM1
April 4th 2014

9729 Comments


"all the sudden lol? been a long time coming. the band hasn't done anything worth talking about since leviathan. Blood Mountain was one of the worst fusion.bullshit-metal albums ever made, crack the skye was a step back in the right direction that was ruined by being horribly over-produced and its preposterous conceptualization, and the hunter is just a garbage stoner-pop collection of radio singles pretty much"

mmm hmm

Sniff
April 4th 2014

1111 Comments


Needs to be said


InbredJed
April 4th 2014

5786 Comments


Trooph

MasBarHigeuoris21
April 4th 2014

1551 Comments


"all the sudden lol? been a long time coming. the band hasn't done anything worth talking about since leviathan. Blood Mountain was one of the worst fusion.bullshit-metal albums ever made, crack the skye was a step back in the right direction that was ruined by being horribly over-produced and its preposterous conceptualization, and the hunter is just a garbage stoner-pop collection of radio singles pretty much"

I'm a Mastodon fan and I as much as I hate to admit it, he's right. I hope this albums sounds nothing like The Hunter or Crack the Skye and I hope they bring back the harsh vocals.

evilford
April 4th 2014

22123 Comments


didn't know it was possible to get even less excited about this

Digging: Afterlife - Surreality

conesmoke
April 4th 2014

5196 Comments


I hope it rules. Come on mastodon, you can do it guys COME OOOOOONN!!!! AWHW FUCK YEAH!!!!!

LordePots
April 4th 2014

6526 Comments


respect @ masbarhigeuoris

zaruyache
April 4th 2014

6167 Comments


Blood Mountain ruled. Stop having dumb opinion. :3

Digging: Emerald Weapon - Part II: Earth Encrypted

SGGreenman
April 4th 2014

830 Comments


Blood mountain is their best

LordePots
April 4th 2014

6526 Comments


vaginal blood queef mountain yeah good shit cornerstone of robots gargling blood while engaged in sodomy super
pleasant on the ears

MrMonk
April 4th 2014

2 Comments


In murder mysteries, the detective usually diagnoses cyanide poisoning by the scent of bitter almonds wafting from the corpse.

Midjicka
April 4th 2014

230 Comments


sweet. cant wait to hear something off of this.

pedro70512
April 4th 2014

2530 Comments


Blood Mountain is my favorite. Robots gargling blood and all.

sapient
April 4th 2014

1928 Comments


Haven't been a huge fan of any of their stuff since Blood Mountain. Hmmmm

ScuroFantasma
April 4th 2014

1451 Comments


Crack the Skye was excellent

Digging: Single Soul/Depression at Denny's - Bedroom Pop Illuminati

Torii
April 4th 2014

812 Comments


I hope they go back to the "elements" thing they were doing before The Hunter. I think Air was the one they didn't do

botb
April 4th 2014

9631 Comments


dont understand all the hate on the hunter tbh, there's some awesome tracks on there, it's just different than the remission/leviathan etc etc days

MeatSalad
April 4th 2014

14429 Comments


Why are people mentioning scott kelly in this thread like its a surprise? Hes been on every mastodon album post remission

ScuroFantasma
April 4th 2014

1451 Comments


"I hope they go back to the "elements" thing they were doing before The Hunter. I think Air was the one they didn't do"

Crack the Skye






DominionMM1
April 4th 2014

9729 Comments


"I hope they go back to the "elements" thing they were doing before The Hunter. I think Air was the one they didn't do"

crack the Skye is supposed to represent air but given how outlandish and inane the lyrics are it's tough to tell

thisisivy
April 4th 2014

113 Comments


I liked The Hunter.

AdolfChrist
April 4th 2014

1735 Comments


robots gargling blood and sodomizing each other is actually pretty metal.

AdolfChrist
April 4th 2014

1735 Comments


i liked the hunter, i bet this will rule as well.

Wizard
April 4th 2014

19306 Comments


I like The Hunter so this should be cool!

Digging: Downer - Downer

InbredJed
April 4th 2014

5786 Comments


Cooler than explicit things I do with under-aged, deceased ppl at the morgue when I'm feeling frisky?

tempest--
April 4th 2014

13065 Comments


smh @ this thread

Digging: Kimbra - The Golden Echo

Ovrot
April 4th 2014

10490 Comments


dude cyanide smells like bitter almonds that's metal as shit

Digging: Jean Michel Jarre - Oxygene

AaronBatt
April 5th 2014

113 Comments


I got into Mastodon around Crack The Skye and absolutely loved The Hunter. They seem to be on this "simple" approach this time around like they were on The Hunter so I imagine it'll be something like that. Brann did compare some of the music to Radiohead so it could be the weirdest thing ever, who knows until we actually hear some new shit.

As for those who want the harsh vocals, I doubt it'll happen anytime soon since Brent has said that he hates screaming because it hurts his throat, and I can only imagine how Troy & Brann feel.

unforgiven89
April 5th 2014

145 Comments


I've heard it's going to be a mix of The Hunter and Blood Mountain so i'm pretty pumped. I loved those two albums. I'm actually one of the few who disliked Crack The Skye. Other than Oblivion and Divinations it bored the hell out of me for the most part. These guys are best when they do shorter, catchier songs.

kingsoby1
Emeritus
April 5th 2014

4950 Comments


crack the skye was awful, hi5.

in all seriousness, i'm happy that mastodon has discovered the truth in heliocentricity

BMDrummer
April 5th 2014

5523 Comments


Hell yeah, more Scott Kelly! Mastodon and Neurosis should just do a colab album already.

Avagantamos
April 5th 2014

1826 Comments


we all go around the sun

tacos N stuff
April 5th 2014

351 Comments


this thread is just a disaster

VinVal
April 5th 2014

675 Comments


still gonna jam hopefully itll be good

Digging: Bethlehem - Dark Metal

Skyhunter
April 5th 2014

48 Comments


The Hunter kinda went Joaquin Phoenix, but I liked it.

zaruyache
April 6th 2014

6167 Comments


Obligatory I wish we could throw Mastodon *into* the sun comment.

Jk Mastodon m/

Wizard
April 6th 2014

19306 Comments


Always enjoyed Mastodon minus Crack the Skye.

conesmoke
April 6th 2014

5196 Comments


"The Hunter kinda went Joaquin Phoenix, but I liked it"

LOL, such a great comment there skyhunter. haha

FuzzyxPickles
April 7th 2014

64 Comments


the scent of bitter almonds

MeatSalad
April 7th 2014

14429 Comments


i'm expecting it to be even worse than the hunter

osmark86
April 7th 2014

3905 Comments


still excited. then again, I am for every Mastodon release. here's to hoping this one is a good one.

Digging: Spectral Lore - III

Nocturnal
April 8th 2014

1329 Comments


Absolutely love this band. I have faith that this will be great.



You have to be logged in to post a comment. Login | Create a Profile





MOST VIEWED
KISS music banned from Triple M r..
Nickelback return with new song
Green Day Singer Kicked Off Plane
New Nicki Minaj video
Opeth stream Pale Communion
Breaking Benjamin announce new li..
Taylor Swift releases new single
Gerard Way releases new music vid..
As Blood Runs Black surprise
New Scar Symmetry single

OTHER RECENT NEWS
Weezer delay new album
Skyharbor detail new album
Deafheaven stream new song
Poets of the Fall post new video
Funeralbloom stream debut album
Inter Arma tease new EP
Sonata Arctica re-recording Eclip..
The Helix Nebula release new track
Scott Walker/Sunn O))) teaser
FKA Twigs posts new videos for un..
Blood of Kingu stream new LP
Pianos Become the Teeth tease new..
Gob Stream Apt. 13
Run the Jewels 2 in October
New Gideon song

» see all news

RELATED REVIEWS
Mastodon
Once More 'Round the Sun
Mastodon
Live at Brixton
Mastodon
The Hunter
Mastodon
Live at the Aragon
Mastodon
Revenge Gets Ugly
FAQ // STAFF & CONTRIBUTORS // SITE FORUM // CONTACT US

Bands: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z


Site Copyright 2005-2014 Sputnikmusic.com
All Album Reviews Displayed With Permission of Authors | Privacy Policy