» Edit Band Information
» Edit Albums

» Add a Review
» Add an Album
» Add News

Gorki

(language: Dutch) Gorki is een Vlaamse band die sinds het begin van de jaren '90 de Nederlandstalige rockscene overheerst naast bands als Noordkaap/Monza en De Mens. Het geluid van de band wordt volledig bepaald door zanger/gitarist Luc De Vos, die zowel de teksten als de muziek schrijft. Luc De Vos profileert zich naar buiten toe als een karikaturale volksfiguur, maar is in werkelijkheid één der grootste hedendaagse romantici van de Lage Landen. De eerste 2 albums van de band, 'Gorky' en 'Hij leeft', worden doorgaans als de meesterwerken beschouwd. Sindsdien gaat het grotendeels bergaf m ...read more

(language: Dutch) Gorki is een Vlaamse band die sinds het begin van de jaren '90 de Nederlandstalige rockscene overheerst naast bands als Noordkaap/Monza en De Mens. Het geluid van de band wordt volledig bepaald door zanger/gitarist Luc De Vos, die zowel de teksten als de muziek schrijft. Luc De Vos profileert zich naar buiten toe als een karikaturale volksfiguur, maar is in werkelijkheid één der grootste hedendaagse romantici van de Lage Landen. De eerste 2 albums van de band, 'Gorky' en 'Hij leeft', worden doorgaans als de meesterwerken beschouwd. Sindsdien gaat het grotendeels bergaf met de sound van de band, hoewel die bewering niet helemaal te bevestigen valt. Ook albums als 'Ik ben aanwezig' en 'Plan b' bevatten interessante elementen. De laatste, 'Homo Erectus', is het zwakste album in het rijtje. De achteruitgang van de band is te horen in de verzwakte zang van De Vos, die tegenwoordig meer zaagt dan zingt, en in de steeds minder creatieve en inventieve liederen. (Zowel tekstueel en muzikaal) Er wordt echter aangenomen dat Gorki nog steeds in staat is het oude niveau te evenaren (of overtreffen, wie weet), indien Luc De Vos eens grondig bezint en een heel lange incubatieperiode inlast alvorens aan zijn nieuwe plaat te beginnen. « hide

Plan B
2004

2.5